AI in customer service - for greater efficiency and customer satisfaction
What are the advantages and areas of application of generative AI in customer service?

In order to take advantage of the efficiency and productivity benefits of AI in customer service, it is important to consider the potential areas of application.
What advantages does generative AI offer in customer service?
Höhere Effizienz der Prozesse in der Service-Erbringung
Der Einsatz von KI in Produktion und Fertigung kann Prozesse optimieren. Künstliche Intelligenz hilft, Daten zu analysieren und beispielsweise Fehlerquoten zu reduzieren, etwa im Qualitätsmanagement oder in der Supply Chain. Dies kann zu deutlichen Effizienz- und Kostenvorteilen führen.
Höhere Produktivität und zusätzliche Kapazitäten bei Mitarbeitenden
Künstliche Intelligenz ist in der Lage, die Mitarbeitenden in der Produktion zu entlasten, indem sie sie in ihrer täglichen Arbeit unterstützt und ihnen repetitive Aufgaben abnimmt. Auf diese Weise können zusätzliche Ressourcen freigesetzt werden, die zum Gesamtoutput beitragen.
Höhere Kundenzufriedenheit und Wettbewerbsstärke
Durch die Nutzung von KI in der Produktion und die entstehenden Effizienzvorteile können z. B. Durchlaufzeiten und damit Lieferzeiten verkürzt werden. Auch die Anpassung an Kunden-anforderungen kann flexibler abgebildet werden. Beides steigert die Kundenzufriedenheit und kann zu einem Wettbewerbsvorteil ausgebaut werden.
What are the classic challenges in customer service and support?
High volume of customer inquiries
A large number of requests must be processed quickly and efficiently without compromising the quality (e.g. response times) of the support.
Time-limited availability of support
Steigende Ansprüche, wie z. B. höhere Qualitätsstandards, kürzere Lieferzeiten oder Personalisierung, erhöhen den Druck auf die eigenen Geschäftsmodelle und Prozessketten.
Wachsender Kostendruck
In the event of a sudden increase in customer inquiries (e.g. during sales campaigns or technical problems), it is important to scale up quickly without reducing service quality or overloading employees.
Verlust von Wissen durch Mitarbeiterfluktuation
Customer expectations for a personal and individual service often clash with concerns about data protection. Here it is important to find an approach without jeopardizing the privacy of customers.
High volume of customer inquiries
A large number of requests must be processed quickly and efficiently without compromising the quality (e.g. response times) of the support.
Time-limited availability of support
Steigende Ansprüche, wie z. B. höhere Qualitätsstandards, kürzere Lieferzeiten oder Personalisierung, erhöhen den Druck auf die eigenen Geschäftsmodelle und Prozessketten.
Wachsender Kostendruck
In the event of a sudden increase in customer inquiries (e.g. during sales campaigns or technical problems), it is important to scale up quickly without reducing service quality or overloading employees.
Verlust von Wissen durch Mitarbeiterfluktuation
Customer expectations for a personal and individual service often clash with concerns about data protection. Here it is important to find an approach without jeopardizing the privacy of customers.

Was sind mögliche Beispiele für KI in der Produktion?
Automated customer support
The automation of processes with generative AI enables the efficient use and expansion of resources. One example is the use of a chatbot that answers inquiries with 24/7 availability. This reduces the workload for employees and the availability of support can be increased.
Classification and forwarding of service tickets
Der Einsatz von KI in der Produktion ermöglicht eine Effizienzsteigerung in Prozessen, indem Routineaufgaben automatisiert und so Ressourcen optimal genutzt werden. Das führt zu einer schnelleren Abwicklung und zu präziseren Abläufen.
Interactive FAQs and knowledge databases
Durch die Echtzeit-Fehlererkennung mittels Bildanalyse können Unternehmen sofort auf Abweichungen reagieren. KI-Systeme generieren detaillierte Berichte und Verbesserungsvorschläge, die zu präziseren Analysen, verbesserter Produktqualität führen. KI in der Produktion macht das Qualitäts-management so zu einer proaktiven Disziplin.
Optimized complaint management processes
The use of AI in customer service enables feedback to be recorded and structured quickly (e.g. transcription of conversations). Patterns and trends are automatically recognized and converted into valuable knowledge. This provides important insights to improve customer support.
Multilingual customer support
Automatic translation systems simplify the processing of international customer inquiries and improve global accessibility. Generative AI ensures consistent and high-quality translations that minimize misunderstandings and thus significantly reduce processing times.
Carrying out feedback analyses
Wir unterstützen euch ganzheitlich beim Einsatz von KI in der Produktion

Marc Weßling
Startup Coordinator Westfalen AG
Would you like to use AI in customer service and support?
We would be happy to discuss how AI can create added value for you in a non-binding initial meeting. This includes, for example, the technical implementation of a specific use case or a general approach to the introduction of AI in your customer service.